APULAISOIKEUSASIAMIEHEN VAATIMAT TOIMENPITEET
Apulaisoikeusasiamiehen ympäristöministeriölle ja ARAlle antaman huomautuksen lopussa kohdassa 4 TOIMENPITEET kirjoitetaan:
Eduskunnan oikeusasiamiehestä annetun lain 10 §:n 1 momentin nojalla annan ympäristöministeriölle ja ARA:lle huomautuksen vastaisen varalle niiden lainvastaisesta menettelystä laiminlyödä asuntoasioita koskievien hallintokanteluiden asianmukainen käsittely ARA:ssa. Tässä tarkoituksessa lähetän ympäristöministeriölle ja ARA:lle jäljennökset tästä päätöksestäni.
Ympäristöministeriölle kuuluu ARA:n ohjaus ja valvonta. ARA ja ympäristöministeriö olivat sopineet tulosohjausasiakirjassa, että ARA:lle tehtyjen kanteluiden käsittelyä kevennetään vuosina 2013 – 2014. Tämän vuoksi pyydän ympäristöministeriötä hankkimaan minulle selvityksen ARA:lle tulleiden kirjeiden ja selvityspyyntöjen sekä kanteluiden määristä vuosina 2013 ja 2014, niiden johdosta hankituista selvityksistä sekä millaisiin hallinnollisiin ohjauksiin tai muihin toimenpiteisiin ne ovat johtaneet. Hankittujen selvitysten perusteella pyydän ministeriöitä antaman omaan selvityksensä ja lausuntonsa siitä, millä tavoin kanteluiden käsittely on sen näkemyksen mukaan täyttänyt hallintolaissa hallintokantelun käsittelylle asetetut vaatimukset. Pyydän ministeriötä toimittamaan minulle tämän selvityksen ja arvioinnin viimeistään 31.5.2015 mennessä.
http://www.eduskunta.fi/eoaratkaisut/eoah+4002/2013Kommentti:
Apulaisoikeusasiamies pyyttää ympäristöministeriötä toimittamaan hänelle selvityksen ja arvioinnin viimeistään 31.5.2015 mennessä. Mitähän ARA mahtaa lähettää ympäristöministeriölle ja ympäristöministeriö apulaisoikeusasiamiehelle? Apulaisoikeusasiamiehen pitäisi laittaa ko. tahojen antamat selvitykset oikeuasiamiehen verkkosivuille, jotta ARA:lle lähetettyjen kirjeiden, selvityspyyntöjen ja kanteluiden tekijät voisivat tarkistaa, onko heidän ARAlle lähettämänsä kirjeet, selvityspyynnöt ja kantelulut mukana ministeriön selvityksessä.
Ympäristöministeriön pitäisi lähettää myös sille itselleen lähetetyt ARAa koskevat kirjeet, selvityspyynnöt ja kantelut, koska niistä käy hyvin esille ARAn toimintaan turhautuneiden asukkaiden kokemukset ARAsta valvovana viranomaisena.
Niin kauan kuin Hannu Rossilahti toimii ARAn ylijohtajana ja Liisa Linna-Angelvuo ympäristöministeriön rakennetun ympäristön osaston asumisen ryhmän pomona mitään parannusta ei tapahdu "yleishyödyllisten yhteisöjen" asukkaiden asemassa suhteessa yhteisöjen omistajiin ja johtajiin eikä edes asukkaiden kanteluiden käsittelyssä, vaikka oikeusviranomaiset antaisivat kuinka usein pyyhkeitä. Tämän kirjoittajalla "yleishyödyllisen yhteisön" asukkaana ja asukkaiden edustajana on paljon kokemusta paitsi "yhteisön" niin myös sitä valvovan ARAn sekä ARAa valvovan ympäristöministeriön välinpitämättömyydestä ja kylmyydestä. Vastauksia "yhteisöä" ja sen valvontaa koskeviin kysymyksiin ei ole saanut vaikka kuinka hyvin perustelisi ne. Ja jos saa, niin vain valheita tai ison määrän lakipykäliä, joita on etsitty lakikirjasta todistamaan, että kysymyksiin ei tarvitse vastata. Viimeksi tästä on kokemusta vuoden 2014 loppupuolelta, kun ARA ja ympäristöministeriö lähettivät vastauksensa.
VastaaPoista